Hannahs drøm er at blive mindre på maven, lårene, bagdelen og overarmene. Hun ønsker sig et lettere liv, hvor hun kan lege med sine børnebørn og ikke have ondt i knæ og fødder. Hun er overvægtig i en grad, hvor det går ud over hendes livskvalitet.

Hun er faktisk ret ulykkelig over sitatuionen. Sorgen og tristheden over hele hendes situation, fylder meget i vores første session.

Især er hun optaget af, at det er svært for hende, at gøre mere for hendes nærmeste. Hun vil gerne kunne give mere og være mindre til besvær.

Ikke at hun på nogen måder er til besvær for nogen. Det tillader hun slet ikke sig selv. Hun er nemlig ikke vigtig.

 

Så hun vil gerne have hjælp til at finde ud af, hvad hun skal spise og hvilke kosttilskud hun kan tage, for at skrue ned for sukkertrangen.

 

Erkendelsen af, at det ikke er der løsningen ligger.

 

Rigtig tit når klienter starter i coaching forløb oplever jeg, at de er meget optagede af at gennemgå deres kost og finde ud af præcis, hvor udfordringen ligger.

Og der kan sagtens være udfordringer i kosten, som gør det sværere at holde blodsukkeret jævnt og undgå sukkertrang.

Men det er ALDRIG der det virkelige problem ligger.

 

For Hannah var der indtil flere ting, der var langt vigtigere at løse inden hun kunne ændre kosten.

 

  1. Hun prioriterede sig selv så lavt, at hun og hendes behov altid var nederst på listen. Så selv om hun vidste, hun burde nære sin krop med noget sundere mad og hvile efter behov, så blev det aldrig prioriteret.
    2. Hun havde ubevidste regler for mad, som forhindrede hende i at spise sund mad. Og i stedet fik hende til at vente til hun var så sulten, at mad bestod af søde sager.
  • 3. Hun oplevede mange svære følelser i sit liv, som hun konstant forsøgte at dæmpe, ved at trøste sig selv med mad.

 

Selvprioritet.

 

Advarsel. Dette afsnit starter med en “løftet pegefinger”, men det er altså SUPER vigtigt for mig, at du forstår!

Det er din ret at prioritere sig selv først. Måske er du opdraget med, at den slags er uhøfligt og tarveligt. Det er det ikke, hvis du gør det rigtigt og ægte. Du kan alligevel ikke være noget for andre mennesker, hvis du ikke har det godt.

Måske læser du: “Flyt dig gamle dame, nu tager jeg det gode sæde i bussen” når du læser “Sætte sig selv først”.

Så misforstår du. Når du giver den gamle dame det gode sæde i bussen, gør du noget godt for andre og biddrager til din egen lykke på samme tid. At gøre godt for andre biddrager beviseligt til at gøre os mere lykkelige. Så fortsæt endelig!

 

Men du SKAL være den vigtigste person i dit liv. Der er ingen andre der kan tage den rolle for dig. Øv dig i dagligt, at bevise overfor dig selv, at du er den vigtigste person i dit liv.

 

At du er den vigtigste person i dit liv:

Det betyder bl.a., at du skal overholde aftaler, du laver med dig selv.

Det betyder at, du skal passe på din krop og nære den med sund mad.

Drikke vand.

Sige nej tak, når du bliver inviteret til noget, der ikke gør dig godt eller andre rækker ud efter hjælp, og du ikke har energien.

Lave din træning, hvis du har aftalt med dig selv, at træne i dag.

….

Du kan skabe fokus for dig selv, ved dagligt at spørge dig selv hver aften:

Hvilke 3 ting har jeg gjor i dag, der beviser jeg er den vigtigste person i mit liv?

 

Ubeviste regler

 

Det er ikke ualmindeligt at bruge en coachingsession på at få klarhed over alle de ubevidste regler du har for mad. I Hannahs tilfælde var det især 1 regel, der ikke tjente hende.

Nemlig: “Man skal da glæde sig til at spise“.

I stedet følte hun nærmest madlede og spiste derfor meget lidt “rigtig” mad. Så selv om hun intellektuelt forstod, at hun skulle spise for at nære sin krop, kunne hun ikke gøre det, før hun slap reglen “Man skal da glæde sig til at spise”.

Det er vigtigt at erstatte sådan en regel med en anden regel, som du kan tro helt og fuldt på. Ellers vil den gamle regel vende tilbage til din underbevidsthed.

Det kan fx være: “Ved at nære mig selv, får jeg energi til at være der for mine nærmeste. Det er ok kun at glæde sig til at spise, når det er sammen med dem

 

Følelser

 

Der er mange lag i arbejdet med følelser. Derfor er det også et gennemgående tema gennem hele coaching forløbet hos mig. Det er altid følelserne der styrer vores handlinger inkl. den handling det er at spise, overspise eller fylde sig med snacks og søde sager.

 

Hvis de negative generelt fylder meget, så kigger vi gerne på, hvad der gør dig glad til en start.

Og undersøger, hvordan du kan få mere af det, ind i dit liv.

Det lyder så simpelt, men mange ved nærmest ikke, hvad der gør dem glade. Og de prioritere ikke de ting ret højt

Men jo mere du har af nydelse og glæde i dit liv (som ikke kommer fra mad, eller andre ting der har en pris), jo mindre behov har du for at lede efter nydelsen eller dulme det svære med mad og søde sager.

Det er den nemme del af arbejdet. (Sir det bare, så er du advaret).

 

Svære følelser

Herefter er det naturligt at se på alle de svære følelser. For Hannah var det bl.a. sorg, svigt og behov for omsorg. Nogle af disse følelser var især svære, fordi de stammer fra oplevelser helt tilbage til hendes barndom. Coaching er ikke terapi, så vi går ikke ind og graver i barndommen, men det kan være sundt at forstå, hvorfor det fylder så meget.

Og når det fx er behov for omsorg, handler det om at undersøge, hvordan du giver dig selv den omsorg, i stedet for at skabe afhængighed af at få den udefra.

De triste følelser opstår som konsekvens af dine tanker om en given situation. Derfor taler vi om, hvilke tanker du gør dig om en situation. Og om disse tanker tjener dig.

Det er utrolig powerfuldt at opdage, at du selv er med til at bestemme over dine tanker. Ja, du er et voksent menneske og kan vælge at analysere dine tanker og tænke anderledes om en situation.

————–

Jeg kan ikke dele med dig, hvad Hannah og jeg talte om, men jeg kan give dig et eksempel på hvordan det fungere:

*

Virkelighed: Din mand har meget rejse-aktivitet i sit job, og som følge deraf, sidder du alene hjemme mange aftener.

Tanke: Det er synd for mig, at jeg skal sidde her helt alene. Nu skal jeg klare alting selv. Børnene, huset, alle opgaverne.

Følelse: Ked af det, Selvmelidenhed.

Handling: Trøster og dulmer med chokolade.

Resultat: Vægten stiger og du tænker flere dårlige tanker. (+ du programmere din hjerne til, at det er sådan problemet løses)


 

Lad os undersøge, om den tanke tjener dig! Du vil måske instinktivt sige: “Jamen det er jo sandt“. Jeg vil sige: “Nej, det er din fortolkning af situationen“.

Et andet menneske, kan sidde i helt samme situation og tænke: “Herligt, i dag skal jeg ikke bekymre mig om, at være noget for min mand. Børnene og jeg kan spise noget let. Jeg kan tillade mig at tage lidt let på opgaverne og bruge alene tiden på noget godt for mig selv, fx træning/læse en bog

.

Kan du se, hvordan disse tanker vil føre til helt andre følelser? Og disse følelser, vil føre til helt andre handlinger?

Kun du kan vide, hvad der er godt at tænke i stedet for. Men det kræver ofte lidt hjælp, at få udfordret de oprindelige tanker.

 

 

Kostplan og kosttilskud

 

Jeg rådgiver ikke omkring kosttilskud, men Hannah ville gerne prøve Chrome til at tage toppen af sukkertrangen. Efter lidt udforskning aftalte vi, at hun skulle give det et forsøg. Hun skulle bare være bevidst om, at det ikke alene kunne løse problemet.

Vil gennemgik også hendes kost, for at se, hvor hun kunne fokusere på at nære sig selv lidt mere. Med SMÅ skridt og med respekt for den mentale udvikling, hun skulle og skal igennem.

De fleste af os, ved udemærket godt, hvad vi skal spise mindre af. Og hvad vi skal spise mere af. Så længe det mentale arbejde ikke er lavet, har det mindre betydning, at skrue på disse knapper.
(Vi kan dog med fordel undersøge, hvor reglerne fra “mere af” og “mindre af” stammer fra, og om det tjener os)

Længere henne af vejen, hvis fx vægttabet går i stå, kan du med fordel justere på kosten og afprøve nyt. Men de fleste af os, prøver at gøre tingene i omvendt rækkefølge, ved at fokusere på kosten uden at løse de underliggenede problemer.

 

Hannah

 

Hannah og jeg har arbejdet sammen i 3 måneder. Hun har endnu ikke nået sit mål, men hun har været virkelig dedikeret til øvelserne og sine egen udvikling. Redskaberne og læringen vil give hende et langsomt, men sikkert resultat, der er resten af livet. Det kræver en tålmodig indsats.

Jeg har ændret Hannahs navn og andre kendetegn, da coaching altid er 100% fortrolig. Selv om jeg har taget udgangspunkt i en specifik case, har jeg haft mange andre, der lignede denne. Hannah har læst og godkendt udgivelsen af dette blogindlæg.

 

Din udvikling

Vil du også finde ud af, hvordan du permanent stopper overspisning og overdreven trang til søde sager, ved at løse de bagvedliggende udfordringer, kan du ansøge om at gratis vægt-udfordrings-session, hvor vi sammen finder ud af, præcis hvad der spænder ben for dig.

Og om jeg eventuelt kan hjælpe dig videre. Du vil få klarhed over præcis, hvad der er din største udfordring og hvad der skal til, for at ændre på sagen i løbet af sessionen.

Ansøg her: Ansøg

derfor sabotere du dit vægttab

Få guiden: 9 uvaner der sabotere dit vægttab

Hent guiden og spot de ubevidste vaner der sabotere vægttab. 

Du får samtidig inspiration til at være sund i en travl hverdag og mentale mindhacks pr mail.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This