En djævel på den ene skulder – en engel på den anden skulder?

.

Kender du fornemmelsen af, at have en skal/skal ikke-samtale med dig selv, hver gang du bliver udsat for fristelser i form af kalorier?

.
Føles det som om, at du starter dagen med en plan om at spise sundt, men ham den røde fætter djævel vinder lidt for ofte, så det usunde alligevel ryger indenbords?
(Projekt: “smid fedtet” bliver udsat endnu en dag.)

.

Er du god til at have virkelig gode forklaringer på, hvorfor det lige skal være i dag, du skal spise “det usunde” og det er helt ok at vente til i morgen? Der skal jo også være plads til livet?

.

Det er helt normalt! Det er fordi den primitive del af vores hjerne har meget at skulle have sagt.

.

Vores hjerne er styret af 3 ting.

Det her er hvad din hjerne navigere efter:

  • Søg nydelse (=fx dejlige kalorier der sikrer din overlevelse)
  • Undgå smerte og fare
  • Spar mental-energi (=vaner er dejlige. Hold fast i dem)

 

Medmindre du aktivt har besluttet  at handle anderledes, vil det altid blive de 3 emner, der er retningsgivende for dine beslutninger! Hver gang.

Din hjerne vil hjertens gerne forsyne dig med argumenter, for at du skal gøre som du plejer. At du skal tage i mod den nydelse det er at spise kagen. At du skal blive liggende på den behagelige sofa, i stedet for at opleve smerten ved træning.

At du skal blive ved med dine vaner – uanset hvor selvdestruktive de er – for vanerne sparer mental energi. Og det er vigtigt.

.

Vil du give englen på din anden skulder lidt mere tale-tid, skal du i gang med at træffe bevidste beslutninger på forhånd. Jo mere konkret du kan blive – jo bedre.


Eksempel på u-konkret:

I morgen spiser jeg sundere og siger nej til kage

Eksempel på konkret:

I morgen spiser jeg det og det og det til morgenmad. Til frokost spiser jeg… Til aftensmad spiser jeg… Og det vil jeg få til at ske på følgende måde….

Hvis nogen byder mig på kage eller stiller chips frem, vil jeg huske mig selv på følgende: “Indsæt sætning der handler om din motiviation til forandring”.


 

Hvis du har modstand på at blive konkret, så tag et kig på dine grunde. Holder de? Hvorfor er det vigtigt for dig, at holde bagdøren åben? Er du bange for at falde i?

Du skal gøre brug af din udviklede bevidste del af hjernen til at fastholde din plan.

Og her kommer så en lille “hemmelighed. Hvis du vil holde din plan og lade englen vinde, så må du være klar til at opleve ubehag. Der vil være modstand i dig. Du vil måske endda opleve, at det kræver noget “helt urimmeligt” af dig, at overholde planene (fordi der er noget der virker rarere, mere indbydende, tilfredsstillende i øjeblikket). Er du klar til at opleve ubehag for at skabe bedre vaner?

.

Du behøves ikke være verdens mester i at holde aftaler med dig selv. Men du skal være villig til at komme i gang med at øve dig.

.

Udfordring

En sjov udfordring at give sig selv, kan være at sige: “Uanset hvad vil jeg….”. Uanset betyder at selv om det er nødstilfælde, selv om det ikke går som forudset, så får jeg det til at fungere.

Hvis jeg uanset hvad vil spise grønt til min morgenmad, så får jeg det til at ske, selv om alle avocadoerne er umodne og tomaterne er rådnet. Selv om jeg er kommet alt for sent op. Jeg får det til at ske UANSET HVAD. Om jeg så skal tø noget op eller køre forbi netto på vej på arbejde efter gulerødder, jeg kan spise i bilen.

En UANSET HVAD beslutning kan være med til, at fortælle “djævlen” at her har han ikke taletid.

Men pas på – det er vigtigt, kun at tage 1 UANSET HVAD beslutning.

.

Brug for hjælp?

Har du lyst til at dykke ned i hvordan du kan arbejde mere med dig selv og dit forhold til mad, så er du velkommen til at ansøge om en gratis afklarings-session. Her vi bruger en times tid på telefonen på at dykke ned i, hvad der står i vejen for netop dig.
Du vil gå fra samtalen med et billede af, hvad det i virkeligheden er, der står i vejen for dine resultater og hvordan du kan handle på den viden.

 

Oplev hvordan det er at tale med en coach.
Giv dig selv den gave.

Ansøg om en gratis samtale her: overskudslivet.dk/ansøg så hører du fra mig indenfor et par dage.

.

Måske kan du også have glæde af:

Brug din hjerne til at skabe resultater

Sådan slipper du den negative selvsnak

GRATIS VIDEO-SERIE:

Vægttab med din hjerne

Skriv dig op og få adgang til de 5 videoer der lærer dig, hvordan du gør hjernen til medspiller i stedet for modspiller.

+ inspiration til sundhed i en travl hverdag og mentale mindhacks.

Sådan! Tjek fluks indbakken.

Pin It on Pinterest

Share This