Julemåneden =  “De-1000-gode grundes-måned”

Mottoet for December 2017 er  SJOV SUND & SYNDIG DECEMBER.

Og alle 3 ting er lige vigtige.
Faktisk er december en helt fantastisk måned, at øve sig i!

Øve sig i balance!

Øve sig i at  droppe “alt eller intet” tankegangen.

Øve sig i at mærke efter

Øve sig i at N Y D E (også det syndige)

Hvis du er mega bange for at tage 5 kg på i julen. Måske endda stresser lidt over det. Så ender det nemt i “alt eller intet” tankegang.

Derfor spænder “alt eller intet” tankegangen ben

Måske beslutter du dig til at være total-standhaftig. Og bare have “Nej-tak” hatten på.

Du siger nej til chokoladen.
Nej til gløgg
Nej til æbleskiver
Nej til småkagerne
Nej til konfekten
Nej til julefrokost-fristelserne
osv..

Indtil du siger “JAAAAAAA – lad mig få det hele!!” Lad mig rydde fadet. Det er kun jul 1 gang om året. Og kaster hvad som helst inden bords i en sukker-rus der ikke giver dig til at smage (eller værdsætte) hvad du spiser.

Har du prøvet det?
Ku det være dig?

(Det ku godt ha været mig, dengang jeg kørte striks stenalder-kost og lagde ud med at sige nej til ALT hvad der var forbudt)

Sådan holder du vægten, selv om du siger ja tak

Gentag efter mig: ALT ER TILLADT!

Godt.
Så er den på plads.

Lige en ting mere!
Gentag efter mig: JEG VIL VÆRE KÆRLIG VED MIN KROP.

Det betyder at, du øver dig i at mærke efter INDEN du siger Ja tak til noget du skal spise eller drikke.

  • Har du lyst til det?
  • Vil du nyde det?
  • I hvilken mængde vil det være rart?
  • Er det sult pga mangel på rigtig mad der frister?
  • Hvordan vil du have det bagefter?

Eksempel:
Jeg er til julehygge i SFO´en. Der er småkager, æbleskiver og gløgg. Jeg mærker efter. Jeg har virkelig lyst til æbleskiver, men hvis jeg spiser mange bliver jeg utilpas. Måske er jeg også lidt sulten, men pt har jeg ikke andre alternativer.
Småkagerne gider jeg ikke – der er ingen nydelse i fabriksfremstillede småkager.
Gløgg – mums – gider jeg godt – men – ej, jeg bliver såååå træt bagefter – og den følelse gider jeg ikke.
Jeg hælder mig en kop the og tager 2 æbleskiver, som jeg NYDER.

 

Husk du må gerne sige nej tak

EEEEiiij – har du selv bagt de småkager?

Fordi vi kom på besøg!

Hvor kærligt!

Helt ærlig, så er det ikke altid selvkontrollen der forhindrer os i at sige “Nej tak” til alle julens fristelser, vel?
Det “nej tak”, som føles om en afvisning af andre mennesker, det kan være endnu sværere.

Uanset om det er mad, vin, gløgg, øl eller kager du siger nej tak til. Så kan det være rigtig svært, hvis det føles som om du samtidig afviser mennesket overfor dig.
Og den strategi er de fleste af os virkelig gode til at bruge, til at “lokke” andre til at handle som os.
Det føles nemlig mere tilladt at spise/drikke, hvis de andre også gør!
Så ofte lokker de for deres egen skyld!!!!

Men det er kun DIG der kan mærke, hvad din krop har lyst til!
Og derfor er det dit ansvar, at sige fra på din krops vegne.
Ind i mellem, har vi brug for at fyre en undskyldning af, sammen med “nej tak”. Så gør det.
Men sig nej tak!
DU MÅ GERNE!

Så er der nemlig plads til at din december bliver både sjov, sund og syndig!

 

Kærlig hilsen
Malene fra Overskudslivet.

PS. Temaet “Sjov, sund og syndig-december” kører dagligt i facebookgruppen Sundhedsbooster. Der vil være opskrifter, inspiration og live med input til balancen. Du kan fx se denne live: Mere om Nej tak og hvornår det sidst var svært for mig  Kom og vær med i gruppen!

GRATIS -Hent nøglen til at opnå varigt vægttab (e-guide + video)

9 uvaner der sabotere dit vægttab. Sådan slipper du af med dem

Thumbs up! Alt i fineste orden. Tjek indbakken og hent dine gaver.

Pin It on Pinterest

Share This