Kender du den der følelse af uretfærdighed? – den der bider i maven og får munden til at ligne en sur citron?

Det kunne være, du har omlagt din kost. Spiser “alt det rigtige” og alligevel ikke opnår det vægttab du gerne ville. Denne gang skulle det ikke være “endnu en slankekur”. Det skulle være en livsstils-ændring. Du forventer at stå energifyldt, sund, stærk (og så lige kunne passe de der stramme jeans)

Du er måske stoppet med at spise sukker og tomme /hvide kulhydrater. Du spiser måske efter naturlig kost / stenalder principperne. Eller LCHF? Eller andre regler..

Og du ser de andre. Alle de andre. Blive slanke og passe i en str. 36. (Slanke nok til at passe de der jeans).

Men det sker ikke for dig! Du har faktisk ikke tabt dig overhovedet. ØV (Det er nu den bider i maven og munden laver citron, ikk?)

Hvad var din trigger-spise? Hvad er din trigger-spise?

 

For rigtig mange (måske også dig) gælder det, at de har haft et eller andet de var rigtig glade for at spise før i tiden. Noget som de er stolte af at have opgivet. Det kunne fx være franskbrødsmadder med ost og syltetøj. Det kunne være bland-selv-slik. Det kunne være chokoladebarer, kager, kiks…… (du ved selv hvad det er!).

Og det er nu, du lige skal vende spejlet indad. Spørg dig selv:

Har du skiftet din ene dårlige vane ud med en sundere en af slagsen?

Er der noget andet, der i stedet trigger dig til at spise, mest af alt fordi det er “tilfredsstillende”, mere end for at dække en reel sult? Det kunne være den lækre mørke chokolade (måske endda med peaunutbutter på toppen?) Det kunne være stenalderbrød med tandsmør? Det kunne være “sukkerfri”-kager bagt på dadler og nødder? Det kunne være nødder/saltede nødder eller lign?  Vi leder primært i den kalorietætte-ende her! (Selv om store mængder frugt også kan udgøre et problem).

Det har været moderne, at påstå, at så længe du kun giver din krop “rigtig” mad, og fedt og grøntsager nok, så vil du nemt kunne opnå den ideelle vægt.  Og det er korrekt, at du vil undgå de fysiske cravings, der kan opstå i kølvandet på for lidt næring eller for lidt fedt eller for lidt kulhydrat. Din krop vil ikke bede dig om mere end nødvendigt…

MEN

for der er selvfølgelig et men (det havde du godt regnet ud, ikk?)

Selv den mest perfekte enæringsammensætning, kan ikke opveje når du spiser kalorietæt af helt andre årsager end sult. Når det handler om vaner. Det handler om saboterende spisemønstre. Og det er dem du skal ligge på hylden, hvis du vil i mål (og passe de der jeans..)

Det her må du lære

Du kan starte med at bemærke, hvornår du sådan “trænger til noget” og en rigtig tallerken mad ikke vil kunne gøre det. Nu er det så din opgave, at identificere, hvad det er for et behov du egentlig har.  Herfra, er kunsten så, at finde en anden måde, at få tilfreds-stillet dit behov på.

Det er egentlig ret simpelt, men indstil dig på, at det tager tid.

Eksempler på behov der kan dækkes på anden måde:

  • Træthed – Hvile/pause
  • Trøst – mærke /selvomsorg
  • Uro – Bevægelse, fx gå tur eller praktisk arbejde

 

Du kan få mere hjælp til at spotte og eliminere de uvaner der spænder ben for dit vægttab. Hjælpen fås i online-foredraget om spisemønstre og/eller ved at  læse guiden om samme emne. Vil du have fingre i begge dele gratis, så er det bare at skrive dig op HER.

Du kan også vælge at få mere hjælp, til at ændre dine vaner permanent for at opnå et naturligt vægttag. Læs mere HER

Kærlig hilsen Malene

GRATIS -Hent nøglen til at opnå varigt vægttab (e-guide + video)

9 uvaner der sabotere dit vægttab. Sådan slipper du af med dem

Thumbs up! Alt i fineste orden. Tjek indbakken og hent dine gaver.

Pin It on Pinterest

Share This