Jeg taler med masser af kloge og smarte kvinder i min coaching-praksis. Kvinder som hver dag tager masser af beslutninger i deres job, for deres familie og deres hjem. Hver dag. De er effektive og beslutsomme når de løser deres opgaver.

Men når det kommer til mad, så er det som om beslutsomheden vakler.  Pludselig så er det som om, der findes en masse grunde til ikke at være så beslutsomme. Jeg forstår det godt. Os moderne kvinder har uendelig mange beslutninger og træffe. Det trætter hjernen.

 

De små “gi-op” episoder spænder ben

 

Så de undlader at ligge en plan for deres mad eller laver en meget løs plan. Det føles lidt som frihed. Mindre planlægning og mere “Hvad har jeg lyst til?”. Det virker ret uskyldigt, ikk? Mærke efter og være der for sig selv. Men….

For det første, er det svært for de fleste at adskille budskabet fra vores primitive hjerne fra  kroppens budskab. Og den primitive hjerne styrer dig meget gerne i den forkerte retning.

For det andet, åbnder det døren for de der små “gi-op” episoder. Der hvor du, laver lidt om på det, du egentlig havde tænkt, det var smart at spise.

 

Uh, hvor jeg kender det. Jeg beslutter mig for, at nu vil jeg spise noget bestemt den næste tid og undgå noget andet. Jeg gør det også …. næsten. Men de der små mandler, er jo sunde… og æblet.. og godt nok, har jeg det ikke særlig godt med pizza i min mave, men jeg var jo sulten og det var sent og det eneste der var.

Og så er der de dage, jeg vil have måltider med protein og grønt. Men alligevel kommer til at tage ris eller kartofler med på tallerken. Bare fordi..

 

Så jeg gør det næsten. Jeg følger næsten planen. Jeg spiser næsten, som jeg gerne vil.

Og jeg får også resultater (for det meste). Det går bare laaaaaaangsomt. Det gør mig utålmodig. Jeg kan se, at det lykkes for andre. Og lokker mig til at give helt op.

Udfordringen er, at jeg aldrig lærer at stole på mig selv. Jeg tænker en ting om, hvordan jeg vil opføre mig, og ender med at gøre noget andet.

 

Magien ved at træffe beslutninger på forhånd

 

Kunsten er at træffe klare og tydelige beslutninger på forhånd med vores bevidste hjerne. Lav en madplan for hvad du vil spise. Sådan at alt hvad du spiser, er planlagt mindst 24 timer i forvejen.

Din primitive hjerne vil forsøge at få dig til at afvige fra planen. Igen og igen. Du kan vælge at beslutte på forhånd, at du ikke vil afvige fra planen.

Ligesom du gør i så mange andre situationer i dit liv. Du vælger, at du vil stå op mandag morgen og gå på arbejde. Og gør det.

Måske har du prøvet at skulle opereres? Pga bedøvelsen må du ikke indtage mad 24 timer inden. Du vælger at udlade at spise.

Når du beslutter dig for noget, og er tro mod dine beslutninger, så viser du dig selv, at du er værd at stole på.

Men øvelsen er svær når vi altid har en bagdør åben. Og når vi ikke er vant til at håndtere vores følelser.

 

Hvorfor er det så svært?

 

Jeg coacher de mest fantastisk kvinder, som kæmper en seriøs kamp med konceptet. De har øvet sig år ud og år ind, i ikke at efterleve deres egne beslutninger.

Både små og store “gi-op”-episoder. Ofte så leder de små “gi-op” episoder til de store. Det starter med noget, der virker helt uskyldigt. Et lille glas vin.. Et stykke chokolade på jobbet…. Lidt ekstra frugt..

Og efter oplevelsen af igen ikke at have stået ved egne beslutninger, ruller lavinen.

Der var egentlig ikke noget galt med planen. Målene er og forbliver de samme. Men de er så trænet i at give op og ikke følge deres egne beslutninger, at det synes umuligt at ændre. De stoler ikke længere på sig selv og deres egne beslutninger.
(Det er selvfølgelig ikke umuligt at ændre! Med hjælp fra en coach, an du kommer hurtigt og sikkert i mål).

 

Planlægning og forpligtelse

 

Første skridt er planlægning. Her støder du måske på en modstand og argumentere, at det tager din frihed. Vi bilder os selv ind, at det gør vold på vores frihed at planlægge for detaljeret. I virkeligheden er det modsatte sandt. Når vi på forhånd har besluttet, hvad, hvormeget og hvornår vi skal spise. Og vi forpligter os til at følge vores egen plan uanset hvad. Så opstår en helt utrolig frihed til at bruge energi og hjernekapacitet på andre ting.

Planlægning og forpligtelse er en vigtig evne at udvikle, hvis du ønsker vægttab. Hver gang du planlægger og følger din egen plan, styrker du troen på dig selv og dine evner. Vi bliver gode til det vi træner!

 

Vil du se min plan? Den kommer her.

Sådan ser min plan ud pt:

Måltid 1: 3 æg, grønt, lidt frugt, 1 lille stk rugbrød m skinke

Måltid 2 (Lille måltid eller ingen): En grøn smoothie eller rester/salat + 2 stk mørk 80% chokolade

Måltid 3: Retter fra foodprepperklubben.dk eller paleolivet

16 timers faste til næste måltid

Træningsdage: Lige-efter-trænings-drik

1 x uge: Vin er ok – op til 2 glas. Ved selskab eller restaurant spises af alle retterne.

(Jeg har aldrig begrænsninger på grøntsager, men spises intet ud over planen)

Hvordan ku din plan se ud?

 

Er du klar på at bruge din bevidste del af hjernen?

 

Beslutninger, planlægning og efterlevelse foregår altsammen med den bevidste del af din hjerne. Den primitive del af din hjerne tror altid, du er faretruende tæt på at være i nød. Den vil arbejde hårdt på at forsyne dig med forklaringer på, hvorfor du bare lige skal spise den lille småkage /chips/kage/is/chokolade/glas vin.

Et levn fra dengang vores overlevelse afhang af, om vi fik noget at spise.

 

Du vil opleve trang. Måske voldsom trang som du ikke kan besvare. Du vil opleve at følelserne bliver mere fyldige. Voldsommere når du ikke dæmmer dem ned med mad.

Du kan jo starte med at beslutte, præcis HVAD du skal spise i morgen. Fra du står op til du går i seng. Bare hold fokus på den ene dag. (Og lav så en ny plan i morgen for dagen efter)

 

Genveje og hjælp

 

Føler du at planlægning er omstændigt og tidskrævende, kan du vælge at melde dig ind i foodprepperklubben.dk. Her får du madplaner for 5 af ugens dage med færdige opskrifter lige til at følge.

Har du brug for at nå mere sikkert og hurtigere i mål med vægttabet, så vil jeg på det varmeste anbefale at du hooker op med en personlig coach. Her kan du komme i dybden med hele den mentale del omkring vægttabet, som er der de fleste af os er udfordret.

Vil du have min hjælp, så tilbyder jeg coachingpakker til mentalt vægttabsarbejde. Du kan ansøge om en gratis vægt-udfordrings-session HER. Så kan vi tage en snak, dykke ned i dine udfordringer og du kan mærke, om du føler vi er et match.

derfor sabotere du dit vægttab

Få guiden: 9 uvaner der sabotere dit vægttab

Hent guiden og spot de ubevidste vaner der sabotere vægttab. 

Du får samtidig inspiration til at være sund i en travl hverdag og mentale mindhacks pr mail.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This