Kedsomhed…

Jeg er bange for at kede mig. Efter at have coachet 100vis af kvinder ved jeg, at det ikke er unormalt.

Vi er alle vokset op i et samfund, hvor vi konstant har adgang til underholdning og muligheder.

-> 3 minutter til bussen kommer?

-> Frem med telefonen.

 

I min rolle som coach (der hjælper kvinder med at sundere forhold til mad), ser jeg tit at kedsomhed undgås ved at spise. Eller spise OG være i selskab med skærmen.

Vi taler ikke om spisning på den der måde, der er fyldt af nydelse og efterlader dig mæt og tilfreds. Vi taler om spisning, hvor du nærmest har glemt det sekundet efter. Indtil rastløsheden sætter ind. Og du leder efter det næste, du kan spise.

Nogle gange udfordrer jeg mine klienter til at sætte sig ned på en stol og stirre ud i luften, mens de bare ER med kedsomheden. Det lyder let, men er som regel på grænsen til angstprovokerende for de fleste. (Du kan jo selv prøve det af).

Det interessante er, hvad der sker, når du sidder der?

For nogle bliver kedsomheden afløst af rastløshed, som bliver afløst af ide-mylder. Pludselig ved du præcis, hvad du skal lave og er helt færdig med at kede dig.

 

For andre er det første gang, der indtræder nok ro, til at tankerne kan få plads. Alle de ting, du ikke har villet forholde dig til kommer farende. Alle spørgsmålene. Alle udfordringerne i dit liv.

 

Uanset hvor meget du spiser, kan disse udfordringer og spørgsmål ikke løses med mad.

Det kræver MOD at se dem i øjnene.

Hvis du har en lifecoach, er det oplagt at tage fat på alt det der foregår sammen med hende. Ellers prøv at svare på de mange spørgsmål du stiller dig selv.

 

For en af mine klienter, var det især et problem om aftenen.

Selv med fjernsynet tændt, kunne hun ikke undgå tankerne kom farende. Hun holdt sig beskæftiget hele dagen, men om aftenen var der ro.

 

Jeg bad hende om at afprøve noget.

Hun skulle ikke forbyde sig selv at spise, men love sig selv, at gøre noget andet først. Nemlig skrive ned. Skrive nogle af alle de mange tanker ned i sin notesbog.

 

Da vi mødtes til coaching næste gang, var hun glad. Det havde krævet overvindelse, at begynde at skrive. Men det havde gjort en kæmpe forskel. Og hun havde en helt anden klarhed over, hvad det var hun gerne ville have løst i sit liv.

Så tog vi hul på noget af det, hun gik og tumlede med.

 

At ændre sit forhold til mad, handler ALDRIG om at tage sig sammen. Det handler om, at opdage hvad der i virkeligheden foregår. Og finde en løsning på det.

 

Efter min erfaring er det især tanker og følelser, der er på spil. Det kan du lære at håndtere på den bedst tænkelige måde.

 

Måske har du lyst til at vide, præcis hvad der står i vejen for dig – det gode forhold til mad og en krop du trives i? Så find den handlekraftige del af dig selv frem og ansøg om en gratis afklaringssamtale: Ansøg her>>

 

Bliv klogere på emnet:

Lyt også til episode 71 Spiser du af kedsomhed? fra Overskudslivets podcast.

Læs blogindlægget: Når du spiser for at dulme følelser

 

Kærligst Malene

-din lifecoach.

PS. Hvis du kender en der kunne have glæder af at læse det her blogindlæg, så husk at sende det videre ud i verden! Det gælder om at sprede budskabet om, at vægttab ikke handler om at “tage sig sammen” og lukke munden, men om at løse de bagvedliggende årsager!

 

GRATIS VIDEO-SERIE:

Vægttab med din hjerne

Skriv dig op og få adgang til de 5 videoer der lærer dig, hvordan du gør hjernen til medspiller i stedet for modspiller.

+ inspiration til sundhed i en travl hverdag og mentale mindhacks.

Sådan! Tjek fluks indbakken.

Pin It on Pinterest

Share This