Kender du det her?

Du har arbejdet.
Arbejdet hårdt og meget faktisk. For at nå i mål med noget vigtigt…

Du føler dig lidt udmattet..
Og stolt..

…. og så står du der, med den der “hvad nu?” følelse.

 

For der skal da en belønning til, ikk?

 

Så du beslutter at belønne dig selv. Du er faktisk rørende enig med dig selv i, at det har du virkelig fortjent.
Altså en belønning.

Og du ved også lige hvad det skal være!

Det kan spises. Det er lækkert. Og du elsker det.
(Indsæt selv din favorit her, fx is, chokolade, vingummibamser, vin, chips, cookies…)

 

Hvis du kunne genkende dig selv i scenen her, er du ikke alene.
RIGTIG    R I G T I G   mange af os bruger mad til at forstærke, opnå eller dulme en følelse. Ikke kun sorg og kærlighed. Men en hel række følelser.

 

Følelser du typisk spiser for at opnå eller forstærke:

 

Belønning:
Typisk efter motion, en god arbejdsindsat eller du har på enanden måde gjort noget godt. Hvad du spiser er individuelt, men du ved det godt!
Trøst/Omsorg.
Her hopper vi helt tilbage til den trygge modermælk, og vælger typisk ting der minder om den. Kakaomælk, is, chokolade, sodavand, youghurt eller juice.

Glæde.
Du forsøger at opnå glæde, ved at skabe en kortvarig fornemmelse af at være høj – typisk vha sukker. Desværre har det nemt den modsatte effekt!

Passion.
Her går vi efter stærke spændende smage – typisk vha krydderier.

Ro og balance.
Er det du trænger allermest til ro og balance, vælger du typisk neutralmad uden for meget smag.

Kærlighed:
Hvad forbinder du med kærlighed? Typisk forsøges kærlighed forstærket med ting som Champagne, skaldyr, jordbær med chokolade.

Selvtillid:
Det handler om at signalere at du er i kontrol. Typisk valg er ligth produkter eller fedtfattige produkter eller andet der for dig signalere sundhed. Desværre viser det sig, at du typisk ender med at spise mere af det “angiveligt sunde”.

Hygge
Det er normalt at forsøge at forstærke stemningen med mad der er nemt. Popcorn, chokolade, ost, is, slik. Ting der kan spises uden opmærksomhed.

Tryghed.
Du vender typisk tilbage til noget der er velkendt fra din opvækst eller anden tryg periode i dit liv. En ret eller en bestemt sammensætning. Du bemærker typisk ikke HVOR MEGET du spiser.

 

Og så er der alle de følelser du spiser for at dulme. De kommer på bloggen i morgen!

Øvelse:

 

1) Nævn 2 situationer, hvor du spiste mad du ikke havde brug for (inspireret af listen her)

2) Hvad var det for en følelse det gav dig?

 

Det er stærkt indgroede mønstre der nærmest fjernstyrer vores hjerne.  Og de sidder godt fast. (Og gør det ret svært for os, at holde en naturlig vægt)

Der handler om kobling mellem følelser og mad.

Du kan faktisk lære at slippe disse koblinger til mad og dermed få et mere afslappet og naturligt forhold til mad. LÆS  MERE HER

PS. Find en tilsvarende liste over følelser vi spiser for at dulme her

 

 

GRATIS -Hent nøglen til at opnå varigt vægttab (e-guide + video)

9 uvaner der sabotere dit vægttab. Sådan slipper du af med dem

Thumbs up! Alt i fineste orden. Tjek indbakken og hent dine gaver.

Pin It on Pinterest

Share This