Advarsel – i dag bliver det nørdesnak, men selvfølgelig i menneskesprog. Det du får i denne episode af Overskudslivets podcast, er en dybere forståelse af hvorfor fx et overforbrug af sukker, alkohol eller sociale medier er et problem på indtil flere måder i din krop.

Det handler nemlig ikke bare om overvægt og usundhed. Det handler om dit humør, overskud og velvære i dagligdagen. Det handler om hvorvidt, du føler dig motiveret eller dybt umotiveret, fordi dit beløningskredsløb bliver nedreguleret til et problematisk niveau.

Når du har fået en forståelse af, hvad problemet egentlig er, skal vi tale om løsningen. Som lovet i podcasten er den her i overskriftsform til at støtte din hukommelse.  Både de 2 måder du kan arbejde med dit dopamin niveau og DOPAMINE formlen.

Ting der kan udløse  unaturligt høj dopamin er bl.a.

  • Sukker /alle former for hurtige kulhydrater herunder lyst brød
  • Alkohol
  • Computerspil/videospil/playstation
  • Sociale medier
  • Shopping
  • Porno
  • Feste
  • Hash
  • Narkotika

 

Din muligheder for at vippe din tilstand til et bedre sted er.

MULIGHED #1: Søge “smerten” frem for nydelsen

Der findes 3 konkrete metoder, der sikrer kroppen udløser dopamin på den gode måde.

  1. Isbade /vinterbade
  2. Svede/motion
  3. Faste 16-20 timer

MULIGHED #2: Undgå dopamin udløsere i en periode

Helt konkret skal du i 30 dage undgå det som du normalt bruger til at få dit daglige dopamin fix for at nulstille dit belønnings kredsløb.

Nulstil beløningskredsløbbet efter DOPAMINE metoden

D – Saml data. Hvor meget drejer det sig fx om? Hvor stor en mængde sukker bliver det til på et år? Hvor mange timer bruger du med skærmen osv

O – Objektivitet. Se objektivt på din udfordring. Hvad startede den? Hvorfor fortsatte du? Hvad gjorde og gør det for dig at få dit fix?

P- Problemet. Hvad er det egentlig problem med dit nuværende forhold til det dopamin udløsende emne. Hvad er problemet med din afhængighed?

A- Afstå fra dit dopamin udløsende fix i 30 dage

M-Mindfulness. Vær mindful omkring din oplevelse i de 30 dage. Hvad oplever du? Hvad lærer du? Brug din nysgerrighed som drivkraft og til at gøre det hele sjovere at være i (for ja, selvfølgelig bliver det svært).

I-Indsigter. Brug de 30 dage til at få ny indsigter omkring dig selv og dit liv, som du ellers aldrig ville have fået

N- Næste skridt. Planlæg hvordan dit forhold til det dopamin udløsende ideelt set skal se ud efter de 30 dage

E- Eksperimenter. Kan planen holde eller skal den justeret?

 

Jeg glæder mig til at høre, hvad dit første skridt skal være?
Som lovet får du links til alle steder nævnt i podcasten, så du både kan dele dit skridt i Sund kurs, kontakte mig og nørde videre i dopamin

* * * * * * * * * * LINKS NÆVNT I ELLER RELEVANTE FOR EPISODEN * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Episode 143: Dit kærlighedsforhold til mad. På Apple: Dit kærlighedsforhold til mad

Episode 140: Vær stolt. På Apple: Vær stolt

Anna Lembke med bogen Dopamine Nation

En af de mange gode youtube film, hvor Anne Lembke fortæller om emnet.

Facebookgruppen SUND KURS: https://www.facebook.com/groups/170827506715279

Lad os få den snak: overskudslivet.dk/ansøg

Den gratis videoserie (kom med på maillisten): https://overskudslivet.dk/videoserie/

Oversigten over podcast-episoder. Hent den her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

GRATIS VIDEO-SERIE:

Vægttab med din hjerne

Skriv dig op og få adgang til de 5 videoer der lærer dig, hvordan du gør hjernen til medspiller i stedet for modspiller.

+ inspiration til sundhed i en travl hverdag og mentale mindhacks.

Sådan! Tjek fluks indbakken.

Pin It on Pinterest

Share This